27 juli - Amerikaanse burgeroorlog in Gettysburg - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Fam. Schoute - WaarBenJij.nu 27 juli - Amerikaanse burgeroorlog in Gettysburg - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Fam. Schoute - WaarBenJij.nu

27 juli - Amerikaanse burgeroorlog in Gettysburg

Door: Rosella

Blijf op de hoogte en volg Fam. Schoute

27 Juli 2014 | Verenigde Staten, Gettysburg

Na de geschiedenis over de Amerikaanse onafhankelijkheid van Engeland en het opstellen van de Amerikaanse grondwet (1776 - 1787), gaan we vandaag ongeveer 100 jaar verder in de tijd om meer te weten te komen over de Amerikaanse burgeroorlog. Maar voordat we hiervoor naar Gettysburg rijden, willen we kijken of we nog een glimp van het Pentagon kunnen opvangen. Frans typt in de Garmin 'Pentagon' in, maar dan blijken er 5 geschikte locaties in de buurt te zijn. We gokken op de meest logische, maar helaas, we komen bij een winkelcentrum een eindje buiten Washington uit. Nou, dan maar naar Gettysburg! Ons uitstapje naar het Pentagon heeft er wel voor gezorgd dat we de 9e Amerikaanse staat op ons lijstje kunnen bijschrijven (Washington District of Columbia was de 8e), namelijk Virginia, met als bijnaam 'The Old Dominion'. Als we via de Interstates 495, 270 en Highway 15 richting Gettysburg rijden, komen we al snel weer terug in de staat Maryland en even later weer in Pennsylvania. Het landschap wordt wel weer wat heuvelachtiger dan rondom Washington, maar het blijft bosachtig en doet nog steeds aan de Ardennen denken. Binnen 1,5 uur staan we in Gettysburg en hebben we lekker de tijd om de bezienswaardigheden rondom de Amerikaanse burgeroorlog te bezoeken. We rijden eerst naar het Visitor Center van Gettysburg National Military Park. Daar halen we een plattegrond op van 'Touring the Battlefield' en hup daar gaan we, een 24 mijls autoroute volgen langs de slagvelden van de slag bij Gettysburg. Het blijkt een zeer belangrijke slag in de burgeroorlog te zijn en ook zeer bloedige slag van 3 dagen (1 - 3 juli 1863) tussen de Unionisten (= het Noorden) en de Confederalen (= het Zuiden). De slag resulteerde in 51000 dode, gewonde of vermiste soldaten! Aan de hand van 16 stopplaatsen weet je precies waar de gevechtslinies zich op welk moment in de tijd bevonden. Op zich vinden we de info over de gevechtslinies niet zo interessant, maar langs de hele autoroute staan memorials (daar zijn ze weer!), oude kanonnen, teksten met uitleg over de slag en de erbij betrokken bataljons en standbeelden. Daarbij is het landschap met heel specifieke houten afrasteringen sowieso mooi om doorheen te rijden en via verschillende uitkijktorens heb je hier mooi zicht op. De toer eindigt op het Gettysburg National Cemetry. Daar liggen 6000 gevallenen begraven. Bij de inwijding van de begraafplaats heeft de toenmalige president Abraham Lincoln een korte toespraak van 3 minuten gehouden, de Gettysburg Adress genoemd, waarin hij zijn volste vertrouwen in het voortbestaan van de Unie uitgesproken heeft. Ook daarvoor is, u raadt het al, op de begraafplaats weer memorial neergezet! Na 3 uur hebben we het wel gehad met de slag bij Gettysburg en willen we nog even winkelen in een grote outlet met 70 winkels, vlakbij het visitor center. Maar we hebben pech, het is zondag en dan is de outlet maar tot 18 uur open in plaats van 21 uur! Dan maar inchecken in het hotel en dan het dorp in. Het blijkt een zeer karakteristiek dorp te zijn met vele mooie oude huizen. Wat opvalt zijn de vele mogelijkheden voor het maken van 'Ghost Tours' (wandelend bij candlelight of per bus). De geest van het enige burgerslachtoffer van de slag bij Gettysburg, een meisje van 16, blijkt nog rond te dwalen! We willen hier meer van weten en besluiten in één van de oude Taveernes (Historic Farnsworth House) te gaan eten, waar bedienden nog in klederdracht uit de 19e eeuw serveren. Het lijkt echt een beetje te spoken, we zitten nog niet of het begint al heel hard te regenen! We eten pie, zure meloen en een soort opgeklopt ei uit die tijd. Heel apart maar wel lekker. Op de terugweg naar de auto kunnen we bijna niet om een Ghost Tour heen! Overal zitten mensen te wachten om te beginnen én op zondag schijnt het gratis te zijn. Echter, we weten dat we morgen vroeg op moeten voor de langste rit van deze vakantie, namelijk 800 km, dus we laten deze kans toch maar lopen en gaan eindelijk een keer op tijd (= vóór half 1) naar bed!