24 juli - Speeddate Philadelphia & Capitol Hill - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Fam. Schoute - WaarBenJij.nu 24 juli - Speeddate Philadelphia & Capitol Hill - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Fam. Schoute - WaarBenJij.nu

24 juli - Speeddate Philadelphia & Capitol Hill

Door: Rosella

Blijf op de hoogte en volg Fam. Schoute

24 Juli 2014 | Verenigde Staten, Washington

Voor we richting Washington vertrekken gaan we in Philadelphia nog even de Independence Mall lopen, met de belangrijkste bezienswaardigheden van Philadelphia. Eerst in de rij voor de Liberty Bell, omdat we gelezen hebben dat die rij in de loop van de dag heel lang kan worden. We hebben geluk, na een kwartier (en een bodycheck en tassencontrole verder) staan we binnen in een ruimte waarin de geschiedenis van de Liberty Bell is uitgelegd (het Liberty Bell Center). Deze bel luidde dus in Philadelphia bij het loskomen van Groot-Brittannië in 1776. We zien o.a. foto's van Nelson Mandela en de Dalai Lama met de bel. Het leukste aan de tentoonstelling is eigenlijk de Liberty Bell March. In dit marsmuziekje herkent Frans onmiddellijk de begintune van Monty Python! En aan het eind van het center, daar staat ie dan, de bel met de barst! Bij de eerste keer bellen sprong er namelijk meteen een barst in. De bel is daarna nog tot 2 keer toe gerepareerd, maar bij elke nieuwe belpoging ontstond een barst op dezelfde plek! Gauw even een foto en dan verder. We lopen nog even langs de Independence Hall (waar de bel eerst stond, maar de ruimtes te klein werden voor de vele toeristen), de Public Library (de eerste uitleenbibliotheek van de VS, gesticht door Benjamin Franklin in 1731), de Constitution Hall met alles over de Amerikaanse grondwet en de City Hall aan Market Street, met William Penn, de stichter van Pennsylvania en Philadelphia op het dak. Het schijnt dat tot 1988 de gebouwen in Philadelphia niet hoger mochten worden dan de toren van de City Hall, want de hemel boven Philadelphia moest gereserveerd blijven voor Penn! De naam Pennsylvania betekent ook 'de wouden van Penn'. Op de terugweg lopen we nog door de Reading Terminal Market, een grote overdekte markt met honderden kramen (waaronder een paar kramen van de Amish), op de plaats waar vroeger het treinstation was. Daar is echt één en al bedrijvigheid! Als laatste lopen we even langs het kerkhof (Christ Church Burrial Ground) waar ook Benjamin Franklin begraven is. Zijn graf ligt vol met pennies vanwege zijn beroemde uitspraak 'een penny gespaard is een penny verdiend'! Daarna vlug de auto in op weg naar Washington. Omdat het rijden over de B-wegen, dus niet over de Interstates waarvoor je tol moet betalen, ons gisteren goed is bevallen doen we dat nu weer. Vlak na Philadelphia rijden we onze 6e staat binnen, namelijk Delaware, met bijnaam 'the First State'. Na de steden Delaware en Wilmington rijden we een groot deel van de weg over de 301. Het leuke van deze weg is dat ie over een soort schiereiland voor de kust van Washington gaat en je door allerlei leuke plaatsen komt als Glasgow en Chestertown. Je ziet zo ook veel meer van de omgeving dan over de Interstate. Het landschap blijft glooiend en bosachtig en onderweg zien we veel roofvogels boven de bossen hangen. Net vóór Washington, we zijn dan inmiddels in onze 7e staat Maryland beland, met als bijnaam 'Old Line State', moeten we de Chesapeake Bay over via een gigantische ijzeren brug (de William Preston Jr. Lane Memorial Bridge). Zo'n brug hebben we nog nooit gezien, heel indrukwekkend! Al snel daarop rijden we Washington binnen. Wat direct opvalt is dat er geen wolkenkrabber te bekennen is. Later lezen we dat in Washington geen gebouw hoger mag zijn dan Capital Hill, met uitzondering van het Washington Monument op de National Mall. Het hotel is snel gevonden en weer prachtig (Hilton Garden Inn). We laten onze auto weer netjes parkeren en droppen snel onze bagage. Ons doel vandaag is om in elk geval Capitol Hill nog te zien! We lopen een kwartiertje en zien dan Capital Hill al opdoemen. Wauw! We lopen door het park snel verder en voor we het weten staan we ervoor. Wat een imposant gebouw! De koepel doet denken aan de St. Pieter in Vaticaanstad. Het valt ons ook mee hoe ver je als toerist kunt komen, wel tot halverwege de trappen! En het lijkt wel of we bijna de enige toeristen zijn! We maken snel een paar foto's van de oostkant en lopen ertegenover ook nog even langs het Supreme Court (hoogste gerechtshof van de VS, helemaal in Griekse stijl gebouwd) en de ruim 200 jaar oude Library of Congress, met een soort Trevifontein ervoor. Het schijnt dat de architecten van Washington zich hebben laten inspireren door Rome en Athene, nou dat is duidelijk te zien. In de Library, het 'geheugen van de wereld' genoemd, schijnt 800 km aan boekenplanken aanwezig te zijn en meer dan 20 miljoen boeken, manuscripten etc. We besluiten om nog even om Capital Hill heen te lopen, zodat we uitzicht hebben over de 3 miles lange National Mall die we morgen gaan lopen. Daar aangekomen zien we een prachtig tafereel. Aan de voet van Capital Hill speelt de 'United States Army Band of Washington' klassieke nummers en zitten de toeschouwers op de trappen van Capital Hill. Als er een nummer uit het zwanenmeer gespeeld wordt verschijnt er ineens een jongen, verkleed als hotdog, ten tonele, die als een ballerina meedanst en als hotdog sterft! Gekke mensen die Amerikanen! We zouden graag nog even blijven, maar hebben helaas nog niet gegeten. Toch maar terug naar het hotel gelopen en in de buurt wat gegeten. Morgen verder!

• 25 Juli 2014 - 13:07

Jacques:

Hoi luitjes in de states fijn dat jullie zo genieten, en een goede gids cq chauffeur hebben ons Franske.
    Wij krijgen gelijk ook een beetje geschiedenis les van jullie bedankt hiervoor.
    Zou zeggen (schrijven) ga zo door, en geniet er van.
    Groetjes uit Bergeyk , from the dutch people.