21 juli - 9/11 Memorial, een memorabele dag! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Fam. Schoute - WaarBenJij.nu 21 juli - 9/11 Memorial, een memorabele dag! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Fam. Schoute - WaarBenJij.nu

21 juli - 9/11 Memorial, een memorabele dag!

Door: Rosella

Blijf op de hoogte en volg Fam. Schoute

21 Juli 2014 | Verenigde Staten, New York

Gisteravond hebben Roos en Rosella via internet nog even tickets besteld voor het 9/11 memorial museum en dat is dan ook onze eerste metrostop vandaag. Als we het terrein van de vroegere Twin Towers naderen zien we al dat er veel veranderd is ten opzichte van 2 jaar geleden: de nieuwe WTC-toren is af, evenals de meeste gebouwen eromheen. Geen grote hijskranen en afgezette stukken bouwgrond meer, maar een parkachtige omgeving waarin de 2 watervallen, gebouwd op de plekken van de North en South Tower met alle namen van de slachtoffers erop, heel goed tot hun recht komen. Twee jaar geleden moesten we nog ruim een uur in de brandende zon wachten om deze watervallen te zien, nu zijn ze vrij toegankelijk! Omdat we al tickets hebben hoeven we voor het pas geopende museum ook niet lang in de rij te staan. Binnen blijkt dat je een app kunt downloaden, voor een privé-audiotour. Helaas hebben we geen oortjes bij ons, maar die zijn gelukkig te koop! We downloaden de app, werken nog even onze laatste wappjes/facebookberichten bij en starten dan de tour. We spreken af dat ieder z'n eigen tempo aanhoudt en dat we elkaar aan het eind van de tour weer ontmoeten. We zien wel hoe laat! Er zijn geen woorden voor wat we allemaal te zien en te horen krijgen! Het is erg indrukwekkend: het verbogen staal wat gezeten heeft op de plek waar het 1e vliegtuig de Noord-toren in vloog, de oude fundering met het begin van alle staalkolommen die de basis vormden van de torens, de vier grote wanden met foto's van alle slachtoffers met in het midden een ruimte voor de verhalen achter de slachtoffers, veelal verteld door familieleden, een brandweerwagen met verdwenen voorkant en de vele foto's, films en ooggetuigenverslagen. Het meest indrukwekkend is de memorial expositie ruimte, in de kelder van het museum. Hier wordt aan de hand van de tijdslijn van 9/11 2001 minutieus beschreven, verteld (door zowel slachtoffers als ooggetuigen en reddingswerkers) en uitgebeeld wat er zowel in de lucht (dwz in de vier gekaapte vliegtuigen) als op de grond gebeurde, tussen half 9 's morgens en ongeveer 2 uur 's middags. Dit betreft niet alleen de gebeurtenissen in New York, maar ook de aanslag op het Pentagon (met het 3e vliegtuig) en de voorkómen aanslag op het witte huis. Van deze laatste vlucht (vlucht 93) is met geluidsfragmenten van cabinepersoneel, passagiers (telefoontjes naar luchtverkeersleiders en naar huis) en info uit de 'black box' vrij gedetailleerd gereconstrueerd wat zich in de lucht heeft afgespeeld voordat de kapers het vliegtuig in een weiland in Penssylvania hebben laten neerstorten, gruwelijk! Ook heel apart is het om beelden (van beveligingscamera's) te zien van het inchecken van de kapers, zowel paspoortcontrole als body check. Ze zien eruit als zakenlieden. Na ruim 4 uur ontmoeten we elkaar weer in de ontvangsthal van het museum. Verkleumd van de kou (de airco werkte iets te goed!) en van de beelden hebben we zeer veel behoefte aan even zitten in de zon. Dit doen we dan ook in het park met de 2 watervallen, gebouwd op de plekken van de North en South Tower. We zijn eerst een poosje stil, komen langzaam bij en dan komen de verhalen over dingen die het meeste indruk hebben gemaakt. Als we lekker opgewarmd zijn (en wat gegeten hebben!) lopen we richting Battery Park Haven met een paar prachtige jachten en slenteren langs de Hudson, naar het begin van Battery Park. We sluiten de dag met een etentje in Little Italy! Daar laten we ons door een echte Italiaanse propper (wat een charmeur!) overhalen om in zijn restaurant te gaan eten, tegen gratis Bruscetta's. Nou dat was de moeite waard! In de metro terug pakken we helaas per ongeluk de Express in plaats van de Local metro, waardoor we 5 haltes te ver doorrijden. Volgende keer beter opletten op het groene rondje (= local, dwz stopt overal) en niet het rode ruitje nemen (= express, dwz stopt alleen op de grote stations)......

• 23 Juli 2014 - 10:10

Irmalisa:

Indrukwekkend!
    Iedereen geniet hier van jullie verhalen, wat Iris betreft kunnen ze niet lang genoeg zijn.

Groetjes
    Irmalisa